Ring oss: +46 247 44300
SvenskaEnglishJapanskaKinesiska

Ny medarbetare i Kina

Wendy_Zhu

Wendy Zhu säljer i Kina

— Min stora utmaning blir att få kunder i Kina att ändra tankesätt, säger Wendy Zhu.

— Bara de inser att det finns mycket att vinna med att köpa kvalitetsråvaror så öppnar sig en enorm marknad för Bergkvist-Insjön.

Wendy Zhu är sedan den 1 februari anställd av Bergkvist-Insjön för att representera företaget i Kina. 

 

Shanghai är Kinas och ett av Asiens viktigaste centra för handel och affärer. Mitt i staden, ett stenkast från Shanghais kända ”The Bund” och med tornet Oriental Pearl inom synhåll, har Wendy Zhu sitt kontor. Men hon ska förstås inte bara sitta på kontoret.

— Jag ska i första hand bearbeta södra och östra Kina, berättar hon. Det är dessa områden som är mest utvecklade och industrialiserade, och därmed är det här det finns flest potientiella kunder.

Kunder som hon avser är främst möbel- och golvtillverkare.

— Men visst, tillägger hon. Vi utesluter ingen som blir intresserad av våra kvalitetsprodukter. Det finns ju även företag inom dessa segment i norr, liksom det finns industrier inom andra nischer som kan tänkas uppskatta våra trävaror.

Till en början ska Wendy Zhu fokusera på att besöka de kunder som Bergkvist-Insjön redan har.

— Ja, jag vill veta vad vi kan göra för att förbättra oss. Det kan handla om allt från leveranstider till att lösa olika specialkrav. Jag ska också delta vid branschmässor och utställningar för att sprida kunskap om Bergkvist-Insjöns produkter och stärka företagets varumärke.

Wendy Zhu jobbar inom Bergkvist-Insjöns marknadsavdelning och rapporterar till Suzan Ljungemo. Hon har flera års erfarenhet av att marknadsföra svenska företag i Kina. I åtta år arbetade hon på Exportrådet i Shanghai. Bland annat var hon koordinator för den svenska paviljongen under världsutställningen 2010.

— Det var mycket lärorika och givande år, minns hon. Det var spännande att få sätta sig in i många olika projekt och arbetsuppgifter. Jag fick också arbeta med svenska företag inom flera branscher.

Hon menar att det är många faktorer som talar för att Bergkvist-Insjön ska nå framgång i Kina.

— Kvaliteten på trävarorna är en given faktor, säger hon. Visst, de kostar mer än mycket annat på marknaden. Men allt fler inom den snabbt växande kinesiska medelklassen frågar efter kvalitetsprodukter. Och då håller det inte att leverera varor som inte håller måttet. Jag är också övertygad om att när kinesiska tillverkare inser fördelarna med en bättre träråvara, bland annat för att man får mycket mindre spill, så kommer fler dörrar att öppnas för Bergkvist-Insjön.

Flera gånger har Wendy Zhu varit med om hur skepticism förbytts mot överraskade och positiva reaktioner när Bergkvist-Insjöns provorder testats.

En annan fördel för bland annat svenska exportföretag är den relativt starka kinesiska valutan.

— Därmed kan vi köpa produkter från andra länder till ett priser som vi tycker är mycket överkomliga.

Men Wendy Zhu inser att det finns fler utmaningar.

— Generellt finns en stor skillnad i affärskulturen mellan kineser och svenskar, fortsätter hon. Kinesiska affärsmän är mycket ivriga att göra snabba affärer, att göra en förtjänst på kort tid. Medan svenskar oftast hellre vill bygga långsiktiga relationer som blir givande för båda parter under lång tid. Kineser pratar och agerar fort, går ofta på magkänsla och fatta snabba beslut. Svenskar vill nog gärna analysera igenom situationen och agera mer rationellt och på ett faktabaserat beslutsunderlag.

Här tror Wendy Zhu att hon kan bli en länk mellan de båda kulturerna.

— Genom att jag är infödd kines och har arbetat i flera år för svenska företag har jag en förståelse för båda synsätten.

Samtidigt som Wendy Zhu tycker hon är trygg i sin uppgift så säger hon ödmjukt att hon har mycket att lära om trävarubranschen. Som ett led i sin förkovran ska hon tidigt i vår också resa till Insjön för att på ort och ställe se var råvarorna kommer ifrån och hur de bearbetas.

— I början blir det nog många samtal till mina kollegor i Insjön, säger hon med ett skratt. För jag vill verkligen lära mig och komma igång så fort som möjligt.

Text: Carlo Laszlo
Foto: May Zhang 

Meny

 

FAKTA
WENDY ZHU

Ålder: 29 år.

Bor: Shanghai.

Titel: Chief representative för Bergkvist-Insjön i Kina.

Utbildning: Kandidatexemen i Information management från Shanghai Maritime University.

Språk: Kinesiska (mandarin), shanghainesiska (dialekt), engelska, lite kantonesiska och franska.

Favoritpryl: iPad.

Fritidsintressen: Resa, läsa och att leka med min son som är sju månader.